Kompetencje to, najogólniej ujmując, umiejętności, których posiadanie jest niezbędne do wykonywania określonych zadań zawodowych na pożądanym poziomie. Kompetencje możemy podzielić na twarde: merytoryczne, jak na przykład określone kursy, znajomość języków, konkretne umiejętności zawodowe, oraz na kompetencje miękkie, związane najczęściej z umiejętnościami społecznymi pracowników, takimi jak komunikatywność, umiejętność zarządzania czasem, umiejętności przywódcze itp. Aby pracownik okazał się w pełni efektywnym wykonując zadania postawione na danym stanowisku pracy dobrze jest poznać wymagania kompetencyjne danego stanowiska, a także stopień spełniania ich przez daną osobę.
Rzetelna ocena kompetencji Kandydatów do pracy jest jednym z kluczowych zadań działów HR. Każdy manager zdaje sobie sprawę z możliwych kosztów błędnych decyzji rekrutacyjnych i wie, że czasem warto zainwestować w sam proces rekrutacji, oszczędzając sobie późniejszych problemów.
Jedną z najskuteczniejszych metod weryfikacji umiejętności Kandydatów jest assessment center. Często okazuje się jednak, że realizacja tego typu projektu przerasta możliwości działu HR ze względu na jego czaso- (i praco-) chłonność. Najprostszym rozwiązaniem wydaje się wówczas zlecenie takiego zadania zewnętrznym konsultantom.
Czy warto to robić? Jak wybrać odpowiednią firmę? Co powinno zwrócić uwagę pracodawcy?